Dessa användarvillkor gäller för alla servicetjänster som beställs från Vasa Korttelihuolto Oy:s nätbutik. Dessa villkor i serviceavtalet gäller mellan Vasa Korttelihuolto Oy och privatkund som beställer tjänsten (nedan kallad ”Kund”).
Kontrakt
Vasa Korttelihuolto Oy erbjuder enskilda boenden och lägenheter service och städtjänster som tillhör aktieägaren eller boenden i enlighet med bostadsbolagets ansvarsfördelningstabell.
Serviceavtalet
mellan kunden och Vasa Korttelihuolto Oy består av dessa avtalsvillkor, separat från det serviceplattformsorderformulär som bekräftats av Vasa Korttelihuolto Oy, där en tjänst, tjänstens omfattning, pris, tid och eventuella särskilda villkor har överenskommits.
Beställning av tjänst
Ett avtal mellan kunden och Vaasan Korttelihuolto Oy uppstår när kunden gör en beställning via Vaasan Korttelihuolto Oy:s webbplats, via e-post, telefon eller under ett besök vid lägenheten. Avtalet mellan kunden och Vasa Korttelihuolto Oy anses ha ingåtts efter att Vasa Korttelihuolto Oy har bekräftat Kundens beställning per telefon, e-post eller skriftligt.
Kunden får en orderbekräftelse via e-post, där han eller hon kan kontrollera orderuppgifterna. Efter att ha fått orderbekräftelsen är Vasa Korttelihuolto Oy i kontakt med kunden, bekräftar tjänstens leveranstid och om lägenheten kan nås med hjälp av en universalnyckel. Kunden måste kontrollera att innehållet i ordern som anges i orderbekräftelsen motsvarar kundens order. Kunden har ansvarar för riktigheten och noggrannheten i den information som tillhandahålls. Vasa Korttelihuolto Oy ansvarar inte om kundens order inte kommer fram på grund av att informationsnätet eller kommunikationsförbindelserna eller andra jämförbara skäl.
Fakturerings- och betalningsvillkor
Tjänsten kan betalas i förskott vid beställningsdatumet utan någon separat extra avgift, eller så kan kunden välja att fakturera tjänsten retroaktivt, i vilket fall en faktureringsavgift på 7 € (inkl. moms 24 %) kommer att läggas till fakturan. Faktureringen utförs i enlighet med den tillhandahållna tjänsten. Betalningsperioden är 14 dagar netto. Räntan på sen betalning är i enlighet med den gällande räntelagen vid den tidpunkten. Vi förbehåller oss rätten att ändra priset med en förvarningsperiod på en (1) månad. Vaasan Korttelihuolto Oy kan avbryta tjänstens utförande på grund av obetald faktura. Priset på tjänsten bestäms enligt den serviceprislista som gäller vid beställningstidpunkten för beställningen. Slutlig prissättning kan också ändras om så överenskommes mellan kunden och Vaasan Korttelihuolto Oy, t.e.x vid ett besök vid lägenheten där tjänstens omfattning bedöms.
En extra avgift
på 50 % tillkommer för tjänsten utanför normal arbetstid, en extra kostnad på 100% på söndagar och helgdagar. Normal arbetstid är på vardagar från kl. 07.00 till15.00.
Beställning av tjänst och avbokning
Avbokningar måste göras senast två (2) arbetsdagar och under kontorstid från kl. 07.00 till 15.00 före den överenskomna leveransen av tjänsten. Annars har Vasa Korttelihuolto Oy rätt att debitera fullt pris för den oanvända tjänsten. Tjänsten kan avbrytas gemensamt och separat när det avtalas, till exempel under kundens semester. Det måste meddelas i tid till tjänsteleverantören och får inte vara mer än tre månader per år. Annars kommer ett nytt avtal att ingås tills serviceverksamheten fortsätter igen.
Akuta sjukdomar (coronaexponering, influensasymtom, magsjukdomar) ska omedelbart meddelas till Vaasan Korttelihuolto Oy:s kundtjänst, tel. 029 1700 750 eller info@vaasankorttelihuolto.fi. I detta fall kan avbokningen ske omedelbart utan kostnad. Den förlorade beställningen kan skjutas upp till en annan gång, detta överenskommes skilt.
Kundens skyldigheter
Kunden måste se till att vasasan Korttelihuolto Oy:s anställda vid överenskomna tidpunkter har tillgång till den lägenhet och de rum som beskrivs i serviceavtalet eller för att säkerställa tillgång till lägenheten med en universalnyckel. Om Kunden har ett larmsystem är de skyldiga att tillhandahålla sin kod och instruktioner om hur man stänger av larmet medan arbetet utförs. Om koden och instruktionerna inte meddelas är Vaasan Korttelihuolto Oy inte skyldig att ersätta kostnaderna för ett larm som utlösts pga detta.
Kunden måste se till att det inte finns några fria husdjur som orsakar fara eller störningar i lägenheten eller andra omständigheter som skulle äventyra den anställdes s’kerhet och hälsa i Vasa Korttelihuolto Oy eller hindra utförandet av tjänsten. Den anställde har rätt att avbryta tjänsten om han eller hon har tillräckliga skäl att tro att utförandet av tjänsten skulle äventyra hälsa, säkerhet eller miljö, om tjänsten inte kan utföras av en anledning till kundens fel, kommer Vasa Korttelihuolto Oy att debitera Kunden för de kostnader det medför.
Garanti
Om tjänsten inte har utförts i enlighet med den överenskomna tjänstebeskrivningen kommer den att utföras igen utan extra kostnad. Klagomålet måste ske omedelbart efter tjänsten utförande. Ett klagomål berättigar inte direkt ekonomisk ersättning, ifall det går att utföra tjänsten pånytt.
Ansvarsförsäkring
Vaasan Korttelihuolto Oy har en giltig och ikraftvarande ansvarsförsäkring för skador.
Meningsskiljaktigheter
Detta avtal och användningen av tjänsten regleras av finsk lag. Tvister som rör detta avtal skall i första hand lösas genom överenskommelse. Om ingen ömsesidig överenskommelse kan nås kan ärendet lösas i Vaasan Korttelihuolto Oy:s tingrätts hemvist.
Om Vaasan Korttelihuolto Oy:s personal anklagas för vållande av skad, oärlighet och om de utsätts för våld, trakasserier eller andra hot, gör Vasa korttelihuolto Oy alltid en begäran till polisen om en utredning.
Uppsägning av avtal och prisförändringar
Vid avtal som gäller tillsvidare tillämpas en (1) månads uppsägningstid för vardera parten.
Hushållsavdrag
Nästan alla våra självrisk drar nytta av andelen arbete i hushållsavdraget. Avdraget ansöks från skattemyndigheten.